Czy kolor ma znaczenie: koło kolorów jako podstawowe narzędzie każdego grafika. Część I

Wbrew pozorom niewiele osób zdaje sobie sprawę, że kolor w szeroko pojętej reklamie ma ogromne znaczenie. Odpowiednio zestawione barwy np. w folderze reklamowym oddziałują bezpośrednio na emocje odbiorcy – zależnie od naszych intencji mogą zachęcać do działania bądź studzić emocje. Z licznych badań wynika, że dla blisko 70 proc. klientów kolor jest najważniejszą kwestią, jeśli chodzi o wybór produktów i akcesoriów codziennego użytku. Prawda jest taka, że barwa jest jednym z najistotniejszych elementów projektu. Kluczem do sukcesu jest nauczyć się posługiwać kolorami.

Psychologia koloru tylko z pozoru jest prostym zagadnieniem. Owszem, nauka jak poszczególne barwy wpływają na człowieka nie wydaje się trudna i żmudna, jednakże problem rodzi się wtedy, gdy nie mówimy o jednym czy dwóch kolorach, a powiedzmy o trzydziestu. Niektóre ulotki, foldery reklamowe, znaki towarowe, banery, plakaty etc. zawierają więcej niż trzy barwy. Tylko ich umiejętne zestawienie jest w stanie zagwarantować nam sukces.

Kolory wywołują nie tylko reakcje emocjonalne, ale również fizyczne – przykładowo, intensywna czerwień zwiększa ciśnienie krwi. Każdy grafik, tworząc projekt, opiera się na tzn. kole kolorów – zestawieniu barw ciepłych oraz zimnych. Można śmiało stwierdzić, iż jest to podstawowe narzędzie do łączenia kolorów i tworzenia odpowiednich kompozycji. Reklama rządzi się swoimi własnymi prawami. O udanych i mniej udanych kombinacjach kolorów możemy przeczytać niemal w każdej książce z zakresu marketingu czy promocji. Niestety, sama wiedza teoretyczna w większości przypadkach to „za mało”, aby stworzyć udany projekt graficzny. Nie zapominajmy, że przy tworzeniu np. wspomnianych już folderów reklamowych, równie istotną kwestią jest czcionka, symbole graficzne, no i oczywiście sama treść.

Zastanawiacie się, jakie kolory są najczęściej wykorzystywane w marketingu przez wiodące firmy? Zapraszamy do drugiej części naszego artykułu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *