Czy kolor ma znacznie: Kolor w marketingu i reklamie. Część IV

Te kilka kolorów wymienionych w części II i III naszego krótkiego poradnika „Czy kolor ma znaczenie” to jedynie niewielki „fragment” koła barw. Tak naprawdę o psychologii kolorów i ich odziaływaniu na odbiorcę można napisać niejedną książkę. Wyszczególnione przez nas barwy stanowią przykład tego, jak kolor może wpływać na ludzką psychikę. Zastanówmy się teraz nad kluczową w zakresie barw kwestią: „Czy kolor wpływa na sprzedaż?”

Najnowsze badania wskazują, że kolor nie tylko wpływa na sprzedaż, ale również jest w stanie zmienić nawyki zakupowe poszczególnych klientów. Amerykańska firma Kissmetrics zajmująca się szeroko pojętą analizą interakcji jednostek, po wnikliwej analizie stwierdziła, że wpływ kolorów zależny jest od grupy docelowej:

  • Kolory: czerwony, pomarańczowy, czarny oraz morski przyciągają do siebie tzn. klientów spontanicznych. Barwy te pojawiają się przy fast foodach, outletach i… wyprzedażach.
  • Kolory: granatowy oraz turkusowy przyciągają do siebie do siebie tzn. klientów oszczędnych. Barwy te pojawiają się przy bankach oraz domach handlowych.
  • Kolory: różowy, jasnoniebieski oraz jasnofioletowy przyciągają do siebie tzn. klientów tradycyjnych. Barwy te pojawiają się głównie przy sklepach odzieżowych.

Nie możemy zapominać, że wpływ kolorów nieustannie się zmienia. Wiele zależy również od tradycji społecznościowych, które mimo upływu lat ciągle pozostają takie same. Przykładem może być tutaj dobór koloru ze względu na płeć: niebieski dla chłopca, zaś różowy dla dziewczynki. Co ciekawe, szukając odpowiedniego zestawienia kolorystycznego musimy kierować się również płcią grupy docelowej oraz jej wiekiem, a także… pochodzeniem odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *